Hvor meget mælk og amning, når han starter vuggestue

30. september 2010

Alder:
9 mdr.

Hvor meget mælk og amning, når han starter vuggestue

Kære Helen

Tusind tak for dit sidste brev - vi blev igen hjulpet godt videre. Og jeg synes, at det går fint med maden. Vores dreng har af nogle omgange fået tænder, og det har han mærket meget til, hvilket også har indvirket på søvn og mad.

I de perioder har han vågnet flere gange om natten og været ked af det og urolig, og jeg har ammet ham flere gange om natten. I øjeblikket får han stadig mælk en gang om natten. Jeg ville gerne væk fra den ene gang, da jeg har læst, at børn fra ca. et halvt år godt kan springe amning midt om natten over.

Jeg skal starte på arbejde om 3 uger, så jeg vil så gerne, at vores dreng er så klar som mulig til at komme i vuggestue - altså at han ikke bliver ammet i løbet af dagen, så han ikke vil savne det. I den forbindelse kunne jeg rigtig godt bruge din hjælp. I øjeblikket får vores dreng mælk, når han bliver puttet, nogle aftener ved midnatstid, hvor han nogle gange vågner. De fleste nætter vågner han også en gang midt om natten, hvor han får mælk. Og så får han mælk tidlig morgen.

I løbet af dagen bliver han nu ammet en gang - og det er for det meste før eftermiddagsluren. Jeg ved godt, at han får for meget mælk om natten. Nogle nætter har min kæreste taget ham op, når han blev ked af det. De nætter hvor han har virket meget ked af det på grund af tænder, har jeg givet ham mad, og så har de to leget et par timer, til han er faldet i søvn igen. I øjeblikket virker han ikke til at have ondt på grund af tænder.

I nat tog mit kæreste ham, da han vågnede, og han fik ham til at sove forholdvis hurtigt. Vil du anbefale os den måde - at jeg sover i et andet værelse i en periode, og at min kæreste tager over?

Jeg håber på, at komme ned på 3 amninger snart - morgen, eftermiddag og aften ved putning. Hvornår anbefaler man at gå ned på to amninger?

Min store dreng som nu er 4 år, ville ikke ammes mere, da han var 11 1/2 måned. Vi gav ham derefter to flasker om dagen i ca. 4-5 måneder. Hvis min dreng siger fra nogenlunde omkring samme alder, vil du så anbefale flaske, når han ...

Annonce

... skal puttes og evt. også en eftermiddagsflaske?

Hvis han fortsat gerne vil ammes, er det så ca. to amninger til omkring han er 1 år - og måske også længere?

I øjeblkket falder vores dreng i søvn, når han bliver ammet. Og jeg lægger ham ned i sin seng. Nogle gange vågner han igen, og jeg ammer ham en gang mere, og så sover han for det meste videre. Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at vi begyndte at putte ham uden amning. Hvad vil du anbefale - eller evt. fra hvornår vil du sige, at han skal puttes uden mælk?

Selv om vores dreng får en del mælk om natten, synes jeg, at han spiser ok. Han spiser dog ikke meget brød - han spiser lidt hver dag med leverpostej, makrel, smøreost eller lidt kødbolle, men jeg giver ham næsten altid en skål grød efter brødet for at være sikker på, at han er mæt. Han er glad for frugt og for selv at sidde og tage små frugtstykker, ærter etc. Han er også glad for sin mos med sauce om aftenen, eller hvad vi andre får - fx lasagne, kødsauce, karrysauce. Jeg prøver at tilbyde ham forskellige ting og prøver mere og mere at gå væk fra grøden i løbet af dagen.

Jeg vil blive meget glad for, hvis du vil sende mig en madplan, der svarer til min drengs alder? Er det ok at give lidt frugtstang ved 9-måneders-alderen?

Min dreng er meget morglad i øjeblikket, hvilket jo er dejligt, men jeg tænker selvfølgelig også en del på det i forhold til, at han snart skal passes. Min kæreste siger, at når jeg ikke er i det rum, som vores dreng er i, så er han ok og vil gerne selv kravle rundt, rejse sig op og undersøge legetøj. Så måske vil han også fokusere på de ting, når han bliver passet?

Min kæreste skal være sammen med ham en uge, inden han skal køres ind i vuggestuen, og det er også min kæreste, der skal køre ham ind? Er der nogen måde, jeg kan forberede vores dreng på, at han snart skal passes. Han er næste med mig i institutionen hver dag, når vi henter storebror. Og vi har flere gange været ned på den stue, han skal starte på.

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.

Venlige hilsner

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København